onsdag 23 februari 2011

Lånar lista från

Lånar lista från appledear.blogspot.com (som i sin tur lånade från bokhora)...


Senast lästa: "Babian" av Naja Marie Aidt 

Senast köpta bok: Hm, "De apatiska" av Gellert Tamas.

Senast lånade bok: "Första boken om schack" av Horowitz

Senast fådda bok: Oj, minns inte. Tror att det var "Vålnader" av Joe Hill.

Favoritbokhandel: Minibok i Vby och Söderbokhandeln. Paperback. Och ett nedlagt antikvariat som låg på Upplandsgatan.

Favoritbibliotek: Barn/ungdomsavdelningen i Solna Centrum. Konstbokavdelningen på Stadsbiblioteket.

Antal lånekort: 1, (egentligen ett till, men vid senaste besöket vid Vällingby b-tek så tappade bibliotekarien bort mitt kort medans jag och lillan var tvungna att uppsöka wc, yada-yada, vi är två om det där)

Använder som bokmärke: En pappersark med klistermärken på från Gruffalon-världen, tack till barnet för den.
Favoritfärg på bok: En helt sjukt vit, med vacker typografi på, det räcker. Finns den/det?

Favoritmat/snack vid läsning: Äta medans läsning? Typ, jag är nagelbitare, så... Blä.

Favoritdryck vid läsning: Jag läser törstig, eohhhh!

Favoritställe att läsa på: Tunnelbanan.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser nu: "Ruinerna" av Huvudpersonerna håller på att freaka ur pga, hrm, den ngt delikata situationen.

Den här boken köper jag till en förälder: En fotobok om Arktis.

Den här boken köper jag till min bästa vän: Hemligt.

Den här boken köper jag till min partner: John Aijvide Lindqvist senaste.

Favoritgenre: Magisk realism.

Favoritformat: Trasiga böcker. Har en "Tommyknackare" som är i sex delar. "Mästaren och Margarita" med sprucken rygg är också en annan favvo.

Författarfavorit: En?! Ehh...

Den tjockaste bok jag läst: Brott och straff.

Den tunnaste bok jag läst: Rekommenderar "Vid stegens fot" av Henry Miller.

Favoritljud när jag läser: Tunnelbane-stations-rösten.

Favorittidning: Tror att jag kommer att gilla "Kabuki" av David Mack.

Prenumererar på: Filter, Bon

Favoritbokblogg: Vet inte

Min sämsta läsning någonsin: Marian Keyes. "Vattenmelonen". (Btw, såg att appledear också, hrm, "ogillade" den)

Mitt bästa bokminne: När jag läste "Staden som försvann" av Stephen King, jag blev helt nojig. Eller när jag läste "Ögats historia" av Georges Bataille  på biblan i Solna i min ljuva tonår, kändes förbjudet.

Senaste bokfyndet: "Mamma Mu gungar" för 5 kronor förra lördagen.

Senaste impulsköpta bok: Se ovan.

Bokgenre jag undviker: Jag har nog aldrig gett mig på hjälp-dig-själv-genren.

Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Jag har nog bara lyckats slänga två böcker i mitt liv, jag brukar pricka behållningsbara böcker :p

Så här håller jag koll på vad jag läst: boktipset.se(dock, mest i väntan på ngt bättre)

Så här sorterar jag min bokhylla: Bokhyllan rätt full, garderoben i pylonform.

Nästa bok jag ska läsa: Antingen "Någon i din säng" av Anders Roman, eller "Salka frågar" av Salka Hallström Bornold, eller "Undergångarens sånger" av Bodil Malmsten...

Inga kommentarer: